آرایان (سامانه مدیریت تجهیزات سخت‌افزاری و درخواست‌های کاربران)


سامانه مدیریت تجهیزات سخت‌افزاری و درخواست‌های کاربران؛ یک سامانه هوشمند جهت مدیریت و مستندسازی اطلاعات مرتبط با تجهیزات رایانه‌‏ای و خدمات مربوط به کاربران می‌‏باشد.

بخش‌های مختلف سامانه به شرح زیر می‌باشد:

  • مدیریت و کنترل تجهیزات
  • مدیریت چارت سازمانی
  • مدیریت متمرکز کاربران
  • سیستم پاسخگویی به درخواست ها و رخداد ها
  • مدیریت بازدیدهای دوره‏ای

مدیریت و کنترل تجهیزات

در این سامانه ورود اطلاعات و ثبت آن‌ها به‌صورت دستی و خودکار صورت می‌پذیرد، بخش خودکار سامانه مربوط به سیستم‌‏های رایانه‌‏ای می‏باشد که اطلاعات به‌صورت خودکار پس از نصب Agent، ثبت می‌شود.
سامانه دارای سیستم رهگیری تجهیزات می‌‏باشد که این ویژگی، کنترل تغییرات سخت‌افزاری رایانه‌‏ها در شبکه اینترانت سازمان را بر عهده داشته و آن‌ها را ثبت نموده و نمایش می‏‌دهد. از ویژگی‏‌های دیگر سامانه؛ پویا بودن هر بخش آن در ورود اطلاعات می‏باشد به این صورت که کاربر و مدیر سامانه می‏‌توانند مشخص‌ه‏ای جدید در سیستم برای برخی یا همه تجهیزات تعریف و آن را مدیریت نمایند.


مدیریت چارت سازمانی

در این سامانه پس از ثبت چارت سازمانی و اشخاص، می‏توان تجهیزات در اختیار کاربران را مشخص کرد و همچنین گردش تجهیزات در چارت سازمانی و بین اشخاص را ثبت و مدیریت نمود.

مدیریت متمرکز کاربران و سطوح دسترسی

سامانه از ویژگی یکپارچه مدیریت کاربران و دسترسی بهره می‌‏برد و همچنین امکان Import خودکار کاربران از Active Directory به سامانه نیز مهیا می‌‏باشد و کاربران می‏توانند با نام کاربری فعال خود در Active Directory وارد سامانه شوند؛ سامانه به‌صورت خودکار کاربران جدید ثبت شده در Active Directory را بررسی کرده و فرایند ورود آن‌ها به سامانه را نیز فراهم می‌نماید.
سامانه دارای مدیریت دسترسی کاربران به هر بخش در قالب نقش‌ها و مجو‏ز‏های دسترسی می‏‌باشد.

سیستم پاسخگویی به درخواست‏‌ها و رخدادها

بخش Help Desk، رخدادهای به وجود آمده را به مدیر سامانه نمایش داده و با نمایش علت رخداد و راهکارهای حل آن به کاربر به کاهش درخواست‌‏ها از سمت کاربر به واحد IT کمک می‏‌نماید. حوادث تکراری، علت مشکلات و خرابی‌های سرویس‌‏ها و اینکه آیا عملکرد IT در جلوگیری از بروز مشکلات تکراری خوب بوده است یا خیر را گزارش می‌نماید.
یکی از مشکلات عمده‌ای که کارشناسان فناوری اطلاعات با آن مواجه هستند این است که برخی رخدادها نیاز به خرید قطعه و کالا داشته و باید روال خرید انجام شود و یا کاربری که باید دستگاهش را به بخش IT تحویل دهد به علت عدم حضور این کار را دیر انجام می‌دهد، این سامانه قابلیت تعامل بین کارشناسان IT و کاربر درخواست دهنده را فراهم و سوابق و اقدامات انجام‌گرفته برای آن درخواست را ثبت می‏‌نماید.
یکی دیگر از وظایف مهم کارشناسان فناوری اطلاعات در هنگام رفع مشکلات کاربران این است که علت اصلی بروز مشکل را شناسایی کرده و ثبت نمایند. این کار به شما کمک می‌کند تا بدانید علت مشکلاتی که اتفاق می‌افتد چیست تا راه‌حل مناسب برای کاهش بروز مشکلات را پیدا کنید.

مدیریت بازدیدهای دوره‏ای

بازدید دوره‌‏ای یک روش قانونمند نگهداری و تعمیرات است که طی آن وضعیت تجهیزات، به‌طور دائم به‌وسیله بازرسی‌های فنی و روانکاری‌های منظم و دوره‌ای و اقدامات پیشگیرانه، به‌منظور کاهش احتمال وقوع خرابی‌های ناگهانی، تحت نظارت قرار گرفته و بدین‌وسیله ضرورت انجام تعمیرات جزئی و یا کلی تعیین می‌گردد، تا از توقفات اضطراری و برنامه‌ریزی نشده یا هر نوع خرابی دیگری پیش‌گیری شود.